Knížka To pravé jídlo v těhotenství je opravdu skvostem ve své kategorii. Je plná cenných informací, které může člověk čerpat nejen po dobu těhotenství. Měla jsem to štěstí, že se mi ke čtení dostala hned v prvních týdnech těhotenství, pomáhá mi tedy svými radami zvládat celodenní nevolnosti, povzbuzuje mě ve snaze jíst zdravěji. Nabádá, na co se ve stravě (i v případě doplňků) zaměřit. Dozvíte se, že ani pohyb by neměl být v těhotenství tabu. Moc se těším, jak mě bude provázet i v dalších fázích mého těhotenství a následně v období kojení.

Čtenářka Veronika V.

V průběhu své dvacetileté praxe v oboru jsem se v těhotenské poradně nesčetněkrát setkala s přáním nastávajících maminek "hlavně ať je moje miminko zdravé". Díky knize Lily Nichols To pravé jídlo v těhotenství se nám dostává do rukou rádce, jak tomuto přání zdravého potomka co nejvíce pomoci. Všichni víme o škodlivosti alkoholu, tabáku či drog a jejich negativním vlivu na vývoj plodu i samotný průběh těhotenství. Po přečtení této knihy budete vědět, že ublížit může i nevhodná strava.

Lily Nichols v knize podává srozumitelnou formou informace o vhodném složení stravy těhotné, co jíst, v jakém množství a čemu se naopak vyhnout, zda a jaké užívat doplňky stravy. Jak díky úpravě stravy zvládnout časté těhotenské neduhy jako nevolnosti, pálení žáhy či zácpu, a jak udržet v normě svoji glykémii i krevní tlak. Nespokojí se však jen s otázkou stravy, a tak následují kapitoly věnované cvičení, tělesné aktivitě v těhotenství, stresu i duševnímu zdraví. Bonusem je dle mého názoru kapitola s názvem Čtvrtý trimestr, kde skvěle shrnuje všechno, co potřebuje vědět maminka po porodu a během kojení.

Všechny informace uvedené v knize dokládá odkazy na vědecké studie.

Co říci závěrem? Kniha a v ní obsažené informace jsou skvělým pomocníkem pro všechny nastávající maminky, aby úspěšně prošly náročným obdobím těhotenství a kojení. A já bych si moc přála, aby kniha zůstala jejich průvodcem i v dalších letech jejich mateřství, protože pravé jídlo v těhotenství je vlastně i tím pravým jídlem pro šťastné a zdravé děti.

MUDr. Alena Zhřívalová

Gynekologické oddělení Nemocnice Hranice a.s. a Gynes s.r.o. Hranice

Jako spoluautor českého překladu první knihy Lily Nichols “To pravé jídlo při těhotenské cukrovce”, která v roce 2016 vedla k přepsání českých doporučení pro těhotenskou cukrovku, jsem nesmírně nadšený, že se velmi pěkného českého překladu z rukou Josefa Kodeta dočkala i její druhá kniha - “To pravé jídlo v těhotenství”. Obsahuje to nejdůležitější, co by nastávající maminky a tatínci měli vědět o roli stravy během těhotenství i v tzv. čtvrtém trimestru, tedy po porodu. Lily dokázala udržet laťku, kterou ve své první knize nastavila opravdu hodně vysoko - všechny informace, závěry a doporučení jsou podloženy odkazy na relevantní odborné zdroje, což jistě uvítají i mnozí lékaři, gynekologové a nutriční terapeuti, kteří se o problematiku výživy v těhotenství zajímají z profesních důvodů. Navíc je kniha psána s neobvyklou lehkostí, srozumitelně a jasně pro každého čtenáře. Lily se podrobně zabývá mj. potravinami, které nepodporují zdraví dítěte, doplňky stravy, cvičením, stresem a duševním zdravím, a přináší i přehled užitečných laboratorních vyšetření. Varuje také před některými toxiny, na které by si těhotná žena měla dát pozor. Nezapomíná ani na úskalí vegetariánských a veganských typů stravy v těhotenství a nabízí užitečné rady a tipy. Kéž by se tato kniha včas dostala do rukou všem budoucím maminkám a tatínkům, a někdy v budoucnu i jejich dětem.

Honza Vyjídák

Neslazeno.cz, poradce ve zdravotnictví

Lily Nichols má dar vysvětlit složité věci tak, aby je pochopil skutečně každý. Dokonalost knihy To pravé jídlo v těhotenství tkví v tom, že se dá číst jako jednoduchý a srozumitelný návod, téměř beletrie před spaním, ale zároveň může sloužit jako podklad pro mnoho hodin kritického studia literatury o výživě.

Lily Nichols totiž unikátním způsobem poukázala na většinu výživových “slonů v porcelánu” a zasadila je naprosto jednoznačně do kontextu současného poznání o tom, co skutečně je zdravá výživa. Podle mého názoru by si ji měl přečíst každý, kdo se jen trochu zajímá o to, co jí, a co lidské tělo (i s pomocí jídla) dokáže stvořit.

Mgr. Adam Obr, Ph.D., buněčný biolog